Reisblog Japan : Osaka & Hiroshima (deel4)

Osaka

Vanuit Nara vertrokken we naar Osaka, waar we laat in de avond aankomen. Onze wijk Fukushima (nee, niet díe Fukushima) zag er gezellig maar enigszins verlaten uit. Het is sowieso opvallend dat Japanners op hele rare tijden openen en sluiten. Oke, het was zondag avond, maar in Nederland zijn de kroegen en restaurants dan gewoon open. Hier lang niet allemaal. Toch gek voor zo’n grote stad.
Jeroen kon het appartement snel vinden. Dat was best knap, gezien hij deze reis stelselmatig de verkeerde kant op slaat. Hij loopt ook altijd voorop (vanwege zijn nieuwsgierigheid of misschien gewoon de langste benen?) en dus ook bij uitstek verkeerd. Armindo en ik noemen hem ‘ons kapotte compasje’. Als hij ergens heen wil, weten we zeker dat we de andere kant op moeten. Sorry Jeroen, maar jouw ingebouwde GPS is stuk.

De eerste dag hadden we een zeer relaxt dagje Osaka. We begonnen bij het museum of Housing & Living. Een niet al te groot museum dat een klein straatje had nagebootst van het Osaka uit de Edo periode. We hadden het wat groter verwacht, maar het was een leuk museumpje om te zien.
Daarna zijn we doorgelopen naar het park vlakbij Osaka Castle. Ik wilde daar eigenlijk heel graag in, maar toen we bij het park aankwamen en de sakura in bloei zagen staan vertraagde onze hele dag naar ‘relax’ modus. Na even uit te rusten onder de bloesembomen sloften we naar het kasteel. Daar stond een rij van hier tot Gunter dus besloten we die toch over te slaan en werpsterren te gaan gooien als echte ninja’s. Of nou ja. Armindo dan. Ik raakte er slechts 1 van de 5 en werd uitgelachen door de jongen achter de balie. Hij zei me dat ik geen ninja kon worden. Ik was verbrouweerd ; Japanners die je uitlachen en ook nog eens direct zijn? “Ok, i’ll just leave then…” mompelde ik verslagen. Daarop werd natuurlijk ook gelachen. Oke. Dus ik ben geen ninja geworden. Die droom is over.

_MG_5062_MG_5082_MG_5099

Jeroen wilde in de avond nog perse naar het Pokemon Center. Niet omdat zijn Snorlax gewond was geraakt en nodig medische hulp nodig had, maar omdat … ja ik weet niet meer precies waarom. Maar hij moest er heen en wij gingen mee.
Daar aangekomen zag ik nog weinig bekende Pokemon. De nieuwste generatie was een raadsel voor me : ik zag een soort bal met pootjes zonder ogen, een enorme mond met uitsteeksels, een Pikachu die aan de drugs zat… bizar. Ik voelde me oud. Ik wist dat ik mijn zwager geen plezier zou doen als ik een Pikachu mee zou nemen. Hij heeft een hekel aan Pikachu omdat die zo ‘overrated’ is. Kan ik inkomen… ik zie overal Pikachu. Maar misschien dat junkiechu wel oke was geweest?

Hiroshima

We gingen wat vroeger op dan normaal om de shinkansen naar Hiroshima te nemen. Het was een heel eind maar uiteindelijk was die trein toch nog sneller dan verwacht en kwamen we nog vóór het middaguur aan. We sprongen meteen in de bus naar het Atomic Bomb Monument. Het bekende gebouw dat is overgebleven als een van de weinige na de atoombom. Het was bizar om te zien. Toen we de bus uit kwamen voelde je al meteen de sfeer. Beladen. Het was echt heerlijk weer, 20 graden, maar het was stil en bedrukt. Bij het monument stond een dame om handtekeningen te vragen tegen kernwapens. Of dit ooit wat uit gaat maken betwijfel ik, maar ik heb hem gegeven. Met niks doen kom je sowieso nergens.

Het museum verderop werd verbouwd, maar was desalniettemin indrukwekkend. Je kreeg eerst te zien waar de bom viel en daarna interviews met overlevenden. Dit was heel heftig! De verhalen die ze hadden waren vreselijk! Aan het eind van de tour lagen er nog verbrande kledingstukken en eigendommen van mensen die waren gestorven tijdens of kort na de atoombom. Dit was heel indrukwekkend en aangrijpend om te zien. Je weet al lang dat je tegen kernwapens bent, maar hier voel je nog eens extra de pijn die het veroorzaakt. Dit mag gewoon nooit meer gebeuren.

Na deze beladen ochtend zijn we doorgereis naar het eiland Miyajima, waar een van de bekendste torii’s staat. Het voelde alsof we een vakantie in onze vakantie hadden: het was echt zomerweer, we voeren naar een eiland toe en het voelde alsof de zware ochtend al dagen geleden was geweest. We kochten lokale lekkernijen die we probeerde op te eten maar werden gedwongen te inhaleren als een soort stofzuiger omdat we werden belaagd door een hert (die daar overigens ook los liepen). Het hert werd zelfs zo brutaal dat hij Jeroen aanviel en bijna had gedood voordat wij wisten te ontsnappen. (Dit is uiteraard de overdreven versie die Jeroen waarschijnlijk zal vertellen, de waarheid is dat het beest een hap uit zijn plastic tas wilde nemen en Jeroen het hert heeft weggeduwd)
Gelukkig heeft hij het later allemaal goed weten te maken met het Hiroshima-hert door een goed gesprek er mee te voeren nadat het daarna een restaurant in wilde lopen. (“Waar denk je nou dat je heen gaat? Dit gaan we niet doen. Nee.” – duwt hert zachtjes de andere kant op – “Dat snap je zelf ook wel, dit is waar we het net nog over hadden. Kan niet.”)
Jeroen verloor want het hert ging alsnog eten halen bij het restaurant. Hij scheen vaste klant te zijn.

We hebben nog een heerlijke wandeling gemaakt voordat de zon onder ging. Ik wilde wachten op het juiste moment om de torrii vast te leggen, want met daglicht was het geen fijn plaatje. Dus ik heb netjes gewacht tot de zon weg was.

_MG_5124

De laatste dag Osaka hebben we voornamelijk geshopt. We moesten alweer vertrekken naar Tokyo in de avond dus hebben de dag lekker rustig op ons gemakje doorgebracht. Osaka is echt een leuke stad! Zeker aan te raden voor de mensen die naar Japan willen gaan : het heeft sfeer, de mensen zijn er vriendelijk en het eten is er echt heerlijk! Wij zijn naar zo’n typisch BBQ restaurant geweest en hebben daar genoten! Ik kan oprecht zeggen : Osaka, dat is echt een leuke stad!

Next up : Terug naar Tokyo!

Tot de volgende blog!

Carin
(Jeroen en Armindo)

Een gedachte over “Reisblog Japan : Osaka & Hiroshima (deel4)