Reisblog Japan : Laatste dagen Tokyo (deel6)

Harajuku Shoplevel 100

Op zondag was het een drukte van jewelste bij Takeshita street in Harajuku.
Eerst waren we naar Yoyogi Park gegaan, maar of we die nu echt hebben gevonden of puur alleen de tempel is nog steeds niet helemaal duidelijk. We waren ook best moe – na ruim twee weken lopen hadden we alle drie ook niet echt de behoefte om heel veel verder te zoeken. Dus kwamen we bij Harajuku uit. Hier waren we in het begin van de reis al geweest, maar waren geëindigd op het de niet echt bruisende Cat Street. Takeshita street was het tegenovergestelde. Denk de Kalverstraat in en dan helemaal vol met mensen alsof je in de rij staat voor de Golliath in Walibi. Het was belachelijk druk!
Jeroen kon het niet aan. Na een stuk of acht Japanners tegen de grond te hebben gedrukt was hij het zat en vluchtte als een dolle neushoorn een zijstraat in. (Ja, dit is overdreven maar hey, zo zou Jeroen het ook omschrijven).
Daar hebben we overigens het meest leuke cafeetje ooit gevonden en namen we een heerlijk bakje koffie in een enorm schattig vintage kopje. Dus als je ooit in Harajuku rond loopt en even rust wil in een klein schattig straatje, zet Google Maps dan even aan en zoek naar Lusso Cafe Harajuku.

Hoewel Harajuku niet meer de buurt is zoals hij geweest was, kun je hier aardig shoppen voor vintage spulletjes, gekke kleding en schattige souvenirs. Alleen moet je wel shoplevel 80 hebben op zijn minst. Anders eindig je net als Jeroen aan de beademing ergens in een steegje.
Takeshita is echt alleen voor ervaren shoppers.

Purikura

Die avond namen we afscheid van Amy (een vriendin van Armindo) en hebben we nog een mooie wandeling door het park gedaan. Het idee was de sakura by night te zien, maar de verlichting liet af en toe wel wat steekjes vallen. Desalniettemin was het een leuke avond en hebben we nog een foto gemaakt in de Purikura. Als ik dit nog niet heb uitgelegd in mijn vorige blogs en je hebt mijn Facebook profiel foto nog niet gespot : Dat is een photobooth waarin je extreem kawaii wordt gemaakt. Je ogen worden groter, je krijgt een blos op je wangen én lippen (jep, ook de jongens) en je kunt er allemaal schattige poppetjes en figuurtjes op plaatsen. Maar waarom zou ik het ook uitleggen? Hier heb je het resultaat:

Persoonlijk vind ik ons geweldig. Als ik dit zo zie zou ik echt denken : ja, dat zijn mensen waar ik mee zou willen hangen, je weet zelf!
Maar ja. Kan het natuurlijk gigantisch mis hebben.

Maandag was het “wat wil je nog doen?” dag. We vertrokken naar Akihabara voor games en arcades, want Jeroen moest nog het een en ander hebben. Armindo kwam tot de conclusie dat hij liever wilde spelen in Yoyogi en ik heb de boys nog mee gesleept richting de wijk Ginza, op zoek naar meer haori’s. Jeroen was moe (hij was zo’n vijftig gamewinkels in gerend en was kapot van zijn zoektocht) dus we deden het lekker rustig aan. Het was nog steeds prima weer, ik vond uiteindelijk na lang zoeken toch nog 2 haori’s (kimono jasjes voor degene die google nog niet hebben opgestart) dus ik kon ook tevreden terug.

Dinsdag was het al helemaal een gekke dag want wezouden ’s avonds vertrekken naar het vliegveld omdat we om 01:55 uur vlogen. Dus hadden we onze spullen in het hotel klaar gezet en gingen een extra koffer halen voor Armindo en een grote tas voor mij. Ja, heel erg – ik had twee koffers én nog een tas…

Daarna vertrokken naar Yoyogi, zodat Armindo nog zijn laatste arcade game kon spelen. Ik won zelf ook nog een onwijs leuk poppetje (naast alle knuffelbeesten die ik voor Dylan mee had genomen paste dat er ook nog wel bij…) , heb nog een tussenstop gedaan in Harajuku (wederom Jeroen in een zijstraat moeten stallen) om nog een haori te scoren (jep, ook daar heb ik er nu vier van) en daarna door naar Shinjuku om op het gebouw van de overheid te klimmen voor een beetje uitzicht. Het was ook echt maar een beetje, maar het was leuk. Niet spectaculair.

Daarna zijn we terug naar Ueno gegaan en hebben we gegeten en gedronken in een heel leuk sfeervol restaurantje ergens op een zevende verdieping.
Daar hebben we even de balans opgemaakt over deze geweldige reis (top 5 favoriete Japanners, top 3 Jeroen-momenten, etc etc) die ik uiteraard nog ga plaatsen.
Daarna zijn we met slakkengang naar het vliegveld gegaan waar Armindo de sakura lounge vond. Helaas pas nadat we al hadden gegeten (wisten wij veel…) want er was gratis eten voor ons, gratis drinken, wifi, stroom, hele relaxte zitplekken en werkplekken en zelfs een douche als je die nodig had. Véél meer luxe dan we hadden verwacht voor het geld dat wij hadden neergeteld voor ons vliegticket.
Nu moet ik zeggen dat je je sowieso ontzettend belangrijk voelt als je in Japan bent. Dat komt doordat ze daar ontzettend beleefd en behulpzaam zijn. In het vliegtuig was het net zo’n luxe ; nadat ik weer had liggen slapen als een dronken Japanner werd ik ’s ochtends gewekt met het meest uitgebreide vliegtuig ontbijt ooit, inclusief Häagen-dazs ijs.
Het contrast werd op Londen ook meteen weer duidelijk toen we weer Europese mensen tegen kwamen. Je was eigenlijk gewoon weer die kut toerist.

Inmiddels ben ik al weer even thuis. Het moment dat ik mijn huis binnen kwam rook ik opeens het huis in Kyoto weer. Bleek dat mijn vader een houten kast in mijn gang had gestald die hij kwijt moest. Die houtlucht deed  me meteen denken aan het houtwerk in dat prachtige huis! Ik heb een beetje suf mijn koffers geopend (die nu nog door de woonkamer liggen te slingeren) en mijn katten begroet. Leica was erg blij me te zien, Xabi leek zowaar ook tevreden dat ik er weer was. En hoewel ik heerlijk heb geslapen in mijn eigen bed, denk ik toch met weemoed terug aan de reis.
Was ik nog maar in Tokyo. Zou ik er willen wonen? Hell no. Maar nu is de reis waar ik al zó lang naar uitkeek voorbij. Aan alle mooie dingen komt een einde helaas.
Armindo en Jeroen waren geweldige reismaatjes! Ik zou zo weer met ze in het vliegtuig stappen naar een nieuw avontuur. Maar eerst maar weer aan het werk helaas. Reizen kost geld. Maar het is het zo ontzettend dubbel en dwars waard!